zondag 24 januari 2010

Freinetonderwijs

Freinetonderwijs

Uitgangspunten:

Célestin Freinet:
Célestin Freinet (1896-1966) was een Franse onderwijzer. Omdat hij op zijn afgelegen dorpsschool merkte dat kinderen in zijn klas nauwelijks geïnteresseerd waren in de droge leerstof, zocht hij naar andere werkwijzen. Hij ging met zijn kinderen de school uit om bedrijfjes in het dorp en de natuur in de omgeving te bekijken. Freinet ontwikkelde samen met de kinderen uit zijn klas en collega´s technieken:
1. Waardoor ervaringen van de kinderen uitgangspunt zijn voor het onderwijs.
2. Waarbij de organisatie van het klasseleven meer in handen van de kinderen ligt.
3. Waar kinderen leren van de ervaringen van andere kinderen, volwassenen, culturen, enz. en waarbij de leraar diepte en structuur aanbrengt.

De betekenis van het freinetonderwijs:
Het onderwijs vindt niet plaats aan de hand van vaste methodes, maar vertrekt vanuit de ervaringen en belevingen van de kinderen. De leraar en de groep zorgen er samen voor dat hier zinvol mee gewerkt kan worden.

Pedagogiek
In freinetonderwijs kan het kind gemotiveerd aan het werk, omdat het zelf mee kan kiezen wat hij doet. Het kind wordt serieus genomen. Geen school is dezelfde, dat geldt zeker voor freinetscholen. De overeenkomst zit in de nu volgende uitgangspunten:
1. De ervaringen en belevingen van de leerlingen vormen een vertrekpunt van het onderwijs, waarbij de leerkracht en de groep ervoor zorgen dat er zinvol gewerkt wordt.
2. Leren is experimenteel zoeken en ontdekken.
3. Het werk van de leerlingen moet plaatsvinden in een voor hen zinvol verband
4. De opvoeding op school vindt plaats in democratisch/coöperatief overleg.

In de praktijk

Hoe gaat dat dan? Op welke wijze worden de leerlingen wijzer? Célestin Freinet heeft daarvoor een aantal methoden, die hij technieken noemde, ontwikkeld. Natuurlijk staat die ontwikkeling niet stil.Waar vroeger de drukpers voorop stond om het werk van een kind te vermenigvuldigen en er anderen kennis van te laten nemen, wordt dit middel steeds meer ingehaald door de moderne drukpers, de computer. ICT en de mogelijkheden daarvan nemen een belangrijke plaats in bij het freinetonderwijs. Eenzelfde soort aanpassing geldt ook bij de andere technieken. Het hoe is maar gedeeltelijk op papier uit te leggen. De eigen ervaring in een freinetklas en het contact met freinetleraren is een noodzakelijke aanvulling.

Enkele technieken

Célestin Freinet ontwikkelde technieken waardoor:
1. Ervaringen van de kinderen uitgangspunt zijn voor het onderwijs.
2. De organisatie van het klasseleven voor de kinderen overzichtelijk is, zodat er sprake van zelfbeheer kan zijn.
3. Kinderen leren van de ervaringen van andere kinderen, volwassenen, culturen enz., waarbij de leraar diepte en structuur aanbrengt .
4. Er zonder methodeboekjes gewerkt kan worden.

Technieken in de praktijk:
Het gaat er bij het werken met deze technieken niet om, dat ze klakkeloos worden toegepast. Welke technieken toegepast worden en op welke manier is afhankelijk van de tijd, de situatie en de mogelijkheden in de klas. Voor freinetwerkers is het een voortdurend proces van zoeken, soms teleurstelling, compromissen en natuurlijk successen. De inrichting van de klas en de verschillende werkhoeken spelen daarbij een belangrijke rol.
Groeten Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten